NOURISH CAKES & ciasteczka gryczane - książka i przepis


Dziś kolejna książkowa polecajka i najlepsze kruche ciastka. Już dawno chciałam wypróbować jakiś przepis na shortbreads na bazie mąki gryczanej i w końcu się udało. Przeszukałam internety oraz książki i padło na ciastka z orzechami laskowymi, syropem klonowym i cukrem muscovado. Przepis znalazłam w książce NOURISH CAKES autorstwa Marianne Stewart


W książce znajdziemy 50 przepisów na wypieki w dużo zdrowszaej wersji. Bez glutenu, bez nabiału, często wegańskie. Nie brzmi zachęcająco? Na pocieszenie powiem Wam, że mają cukier ;) I tak, ciastka zawsze będą ciastkami. Zawsze będzie to guilty pleasure dla wielu z nas. Ale skoro można zdrowiej, to czemu nie. Chociaż do tej pory twierdziłam, że ciasto czy też ciastka (w szczególności kruche) powinny składać się przede wszystkim z masła i cukru...


Książka podzielona jest na rozdziały Light & Zesty, Vibrant & Fruity, Warm & Nutty oraz Dark & Spicy. Marianne, która oprócz tego, że jest autorką przepisów, odpowiedzialna jest również za stylizacje. 


Przepisy są proste, zaskakujące i napakowane samymi dobrymi składnikami. Najbardziej spodobały mi się 
- chai & cashew shortbreads
- peach, rosemary & olive oil friands
- lime, coconut & courgette cake (zdjęcie na okładce)
- orange, butternut & poppy sead loaf
- spiced caramel bundt cake (z batatów)


Jako, że największą ochotę miałam na ziemiste, orzechowe kruche ciastka, zdecydowalam się na buckwheat, hazelnut & cinnamon shorties. Z przepisu wyszło 20 ciasteczek. 


Kruche ciasteczka z mąką gryczaną, orzechami laskowymi i cynamonem

105g orzechów laskowych, bez skórek, uprażonych
35g oleju kokosowego
35g masła orzechowego (użyłam domowego mixu z różnych orzechów z dodatkiem sezamu)
10g syropu klonowego
3-4 łyżeczki mleka migdałowego
100g mąki gryczanej 
1,5 łyżeczki cynamonu
1 łyżeczka zmielonego siemienia lnianego (pominęłam)
szczypta soli
60g cukru muscovado

W garnuszku rozpuszczamy olej kokosowy, masło orzechowe 2 łyżeczki mleka i syrop klonowy. Studzimy. Miksujemy orzechy z mąką. Dodajemy cynamon, sól, siemię lniane oraz cukier I miksujemy ponownie, aż wszystko się połączy. W misce łączymy suche składniki z mokrymi i ugniatamy masę do połączenia się składników. Można dodać pozostałe mleko, gdyby masa była zbyt sucha. 

Masę przekładamy do małej keksówki wyłożonej papierem i dokładnie dociskamy. Przykrywamy folią i chłodzimy przez godzinę (max do 3 dni w lodówce możemy przechowywać masę na ciasteczka). Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni. Wyjmujemy ciasto, kroimy na paski lub małe prostokąty i pieczemy 15 minut (albo do uzyskania złotego koloru). 

* ja wyjęłam pokrojone ciasteczka z keksówki i przełożyłam na blaszkę wyłożoną papierem




Przepis pochodzi z książki NOURISH CAKES - BAKING WITH A HEALTHY TWIST, Marianne Stewart, wydawnictwo Quadrille, 2018. Kupiona w księgarni Bookoff.

 

Komentarze